Rejsegilde på Nordhavns nye ø

Til alle tider har rejsegilde rimet på arbejdsgilde. Håndværkerne bliver hyldet, det udførte arbejde beundret, og glæden over, at et stort, fælles projekt skrider planmæssigt frem, indgår som en vigtig del af ethvert rejsegilde.

Således også på Kronløbsøen, hvor rejsegildet torsdag 10. februar 2022 markerede, at arbejdet på øen er mere end halvvejs!

Måske er det på sin plads at dvæle ganske kort ved rejsegilde som begreb. Traditionen byder, at bygherre holder et gilde for håndværkerne, når tagkonstruktionen er rejst. Og ifølge gammel overtro kommer man ikke uden om, at onde ånder kan finde på at hjemsøge byggepladsen, hvis rejsegildet ikke finder sted…

Det gjorde det så, og roserne fra bygherrerne til håndværkerne stod i kø.

Kronløbsøen - Rejsegilde.

Engagementet

Anne Skovbro, adm. dir. i By & Havn:

–Det har gjort indtryk at se det store engagement og de meget stærke kompetencer, der har været med hele vejen her på Kronløbsøen. Ligesom mange naboer var jeg selv med nede og gåKøbenhavnerkalken, ti meter under havets overflade, hvor Kronløbsøens parkeringskælder er bygget. Den tur viste for alvor, hvilken ingeniørkunst Kronløbsøen repræsenterer.  Tidsplanen holder, og byggeriet passer perfekt ind i den samlede vision for Nordhavn: en grøn og bæredygtig bydel ved vandet. Parkeringskælderen fuldender billedet, og halvdelen af de 1.100 parkeringspladser er forberedt til ladestandere. 

Kronløbsøen - rejsegilde.

Fremdriften

Torben Möger Pedersen, adm. dir. i PensionDanmark:

–Hele processen med at bygge en ny ø med fire etager parkeringskælder under vandoverfladen er i sig selv imponerende. Det er sjældent, vi i Danmark har at gøre med så store og komplekse projekter som Kronløbsøen!

–En helt ny, grøn og bilfri ø i København er bygget – Danmarks ø nummer 432, der samtidig forbinder Fortkaj med Sundkaj og gør Nordhavn til et sammenhængende område. Også på andre fronter udmærker øen sig. Som bygherre stiller vi således krav til et passende antal elever eller lærlinge på vores byggerier, og på Kronløbsøen har de indtil videre udført, hvad der svarer til 4,4 årsværk. Trods corona og det meget komplekse projekt er der skabt kontinuerlig fremdrift, så tidsplanen følges. Vi sætter stor pris på den indsats, og jeg ser frem til en ø fuld af liv. Øen bliver et enestående samlingspunkt for hele Nordhavn.

Markeringen

Jens Damgaard, direktør i Kronløbsøen Projekt P/S:

–Vi er godt halvvejs i projektet, de seks råhuse står færdige, og Nordhavns nye ø har set dagens lys takket være den store arbejdsindsats fra NCC. Visionen tager form, i parkeringskælderen er apteringen i fuld gang, udvendigt er de mange facader i god proces, på kajkanten drives forsyningsarbejdet professionelt frem, og som startskud på året blev øens første og tilmed største bro monteret på bare få timer! Vi kalder det jo milepæle, og flere venter forude.

–Øbyggeri kræver noget særligt. Lad mig blot nævne den hårde Københavnerkalk, sand, spuns, funderingspæle, opdriftsankre, bundplade, vægstøbninger, transferdæk, elementmontage og grundvandssænkning. Det hele er håndteret perfekt, og ingen kommer jo uden om at nævne corona. Vi har meget at sige tak for. Dagens rejsegilde markerer det hele.

Billederne fra dagen taler for sig selv!

Kronløbsøen - rejsegilde. Buffet.

Læs proces artiklerne:
På rejse med øbyggerne – fra bunden af byggegruben til færdigstøbt p-kælder
1.8 milliarder liter vand håndteret på godt halvandet år
Kronløbsøen får sit eget bankende hjerte – fuld af teknik
Facader i vandkanten byder på faglige udfordringer og arkitektur uden sidestykke
Støbearbejde kalder på både seminar og meget detaljeret planlægning
Den færdige bundplade i parkeringskælderen sætter punktum for en vigtig etape af byggeriet
Fem måneders arbejde med 724 opdriftsankre afsluttet
Fuld fart på støbearbejdet – kældervægge og mellemdæk på vej
Bundpladen tager form

Kronløbsøen - rejsegilde.

Tekst: Søren Egeret / NXT // Foto: Morten Germund / NXT