Imponerende bro har gjort Kronløbsøen landfast

Så blev Kronløbsøen forbundet til Fortkaj.

Natten mellem torsdag 27. januar og fredag 28. januar ankom fire brosektioner til øen. Der var tale om særtransporter af dimensioner, og fire følgebiler holdt øje med sektionerne på den lange køretur fra en fabrik i Polen til Nordhavn.

Kronløbsøen - broarbejde

Lad os lige dvæle ved dimensionerne: To lange brofag, to korte. De lange måler 19 meter og er knap fire meter brede. De to korte er 12 meter lange og har en bredde som de lange. Hvert fag vejer mellem 22 og 30 tons.

Kronløbsøen - broarbejde

Fabrikken besøgt

–At placere en bro nøjagtigt kræver præcision og planlægning, siger Alex Andersen, senior produktionschef i NCC. For at sikre et gnidningsfrit montageforløb har han besøgt fabrikken i Polen.

–Vi bad om at se broen helt samlet i en produktionshal, så vi har ved selvsyn konstateret, at geometrien holder, og målene er de helt rigtige. Det giver tryghed og sikrer det perfekte resultat, understreger han.

Kronløbsøen - broarbejde

–Inden sektionerne ankom, havde vi installeret en mobilkran på øen. Den kunne så løfte de enkelte dele af broen på plads. De fire brosektioner blev placeret på nogle særlige lejer. Herefter bolter vi brofagene sammen, foretager småjusteringer, monterer rækværk og autoværn, og så er broen i princippet klar til brug, siger Alex Andersen.

I foråret 2023 bliver de sidste to broer monteret – fra Kronløbsøen til Sundkaj.

Kronløbsøen - broarbejde

Læs også:
Nu kan du følge arbejdet med Kronløbsøens første bro

Tekst: Søren Egert / NXT // Foto: Mathias Christensen og Jonathan Grevsen / NXT