Fuld fart på støbearbejdet – kældervægge og mellemdæk på vej

De to nederste etager i den kommende parkeringskælder under Kronløbsøen kan man så småt ane konturerne af.

–Første del af bundpladen er støbt, og ude i kanten af pladen kan man se, at armeringsjern stikker op. Det er begyndelsen til de ydre kældervægge, siger Rasmus Rydstrøm, senior produktionschef i NCC.

Kronløbsøen - i byggegruben ses begyndelsen til de ydre kældervægge

Armering og tørring

Kældervæggene for parkeringskælderen er allerede begyndt at rejse sig på det område, hvor den første del af bundpladen netop er støbt. I takt med at bundpladen vokser, skal NCC etablere både kældervægge og mellemdæk, som støbes på stedet.

–Allerførst sætter vi en udvendig forskalling op, som er nogle store plader, der fungerer som støbeform. Derefter placerer vi en særlig membran, som tætner betonen og sørger for, at kælderen bliver vandtæt. Fra indersiden af væggen armerer vi med armeringsnet og for at sikre et korrekt hærdeforløb af betonen, monterer vi kølerør i væggene. Rørene sørger for, at betonen hærder i det rigtige tempo. Så modvirker vi nemlig revnedannelser, forklarer Rasmus Rydstrøm.

Kronløbsøen - i byggegruben ses begyndelsen til de ydre kældervægge. Støbeforme.

Støbning på køl

Væggene støbes oppefra via en betonpumpe, der fyldes med frisk beton fra betonbiler og pumper det ned imellem vægforskallingen, hvorefter kølerørene kommer på arbejde, da de over de næste 30 timer skal sikre, at betonen har den rette temperatur, mens den hærder.

–Kølerørene er forbundet til et køleanlæg i byggegruben. Det sørger for, at de bliver fyldt op med koldt vand, som recirkulerer, og vi måler temperaturen på vandet, når det kommer ind i rørene, og når det kommer ud igen. Når køleprocessen er færdig, bliver rørene fyldt op med en særlig ekspanderende cement og bliver på den måde en del af konstruktionen, siger Rasmus Rydstrøm og gør opmærksom på, at køleanlægget bliver overvåget elektronisk og giver alarm ved udfald eller uregelmæssigheder. Hvis der er fejlmelding uden for normal arbejdstid, vil en tekniker komme og tilse anlægget på byggepladsen. I dette tilfælde vil teknikeren naturligvis have brug for arbejdslys, hvilket vil medføre mindre områder med lys udenfor normal arbejdstid.

Kronløbsøen - i byggegruben ses begyndelsen til de ydre kældervægge. Kølerør, armering, beton, støbeforme.

In situ beton

Den beton, man bruger til at støbe bundpladen, væggene og mellemdæk, kaldes in situ beton. In situ er latin for på stedet, og in situ bruges om beton, der bliver udstøbt på stedet i modsætning til montering af betonelementer. På Kronløbsøen støbes de største konstruktioner for parkeringskælderen på stedet med den våde beton, som køres til byggepladsen i de tidsrum, hvor der støbes.

–Ved at bruge in situ beton opnår vi en større frihedsgrad i byggeriet, der gør det muligt at skabe specialiserede løsninger og bygge avancerede og spændende konstruktioner, der er helt vandtætte. Når vi støber parkeringskælderen på byggepladsen i stedet for at benytte præfabrikerede betonelementer, undgår vi samtidig de tunge transporter af færdige elementer, fortæller Rasmus Rydstrøm.

En vægstøbning er færdig efter fem til seks dage, hvorefter vægforskallingen løftes af og klargøres til næste støbning.

–Vægforskallingen er afgørende og kan sammenlignes med en bageform, da den holder betonen på plads, mens væggen hærder og blot skal smørres med olie, før den er klar til næste støbning, forklarer Rasmus Rydstrøm.

Kronløbsøen - i byggegruben ses begyndelsen til de ydre kældervægge. Støbeforme smøres med olie som en bageform.

Fra vægge til mellemdæk

Støbeetaperne for vægge og mellemdæk følger bundpladens udvikling, og den første støbeetape for de ydre kældervægge består af seks vægstøbninger. Hver vægstøbning er cirka 21-23 meter lang, seks meter høj, og væggens tykkelse er 40 centimeter. Højden på de første vægstøbninger svarer til højden på de to nederste etager af parkeringskælderen.

I runde tal skal der foregå 42 vægstøbninger, før de ydre kældervægge står færdige og indrammer de fire etager til parkering. Men allerede i midten af oktober forventer NCC at opbygge dækforskallingen til det første mellemdæk, der skal adskille de to nederste etager og støbes, når de første seks vægge står klar.

–Hvert mellemdæk består af cirka otte dækstøbninger, og der kommer tre mellemdæk i alt, før parkeringskælderen lukkes med et stort og meget tykt dæk på toppen, fortæller Rasmus Rydstrøm og understreger, at der er nok at se til, mens han nikker anerkendende mod byggegrubens bund, hvor alle er i fuld gang med hver sin arbejdsopgave.

Arbejdet med at støbe første mellemdæk i kælderen går i gang sidst i oktober, og inden længe kan man ane tydelige konturer af Nordhavns nye parkeringskælder.

Kronløbsøen - i byggegruben ses begyndelsen til de ydre kældervægge. Materialer ligger klar til at danne støbefundament for første mellemdæk.

Tekst: Søren Egret og Nikoline Kern / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT