Den færdige bundplade i parkeringskælderen sætter punktum for en vigtig etape af byggeriet

December 2020 blev en begivenhedsrig måned for Kronløbsøen, hvor den ene store milepæl afløste den anden.

Først takkede den sidste ankermaskine af og markerede dermed funderingsarbejdets afslutning. Dernæst blev næste tunneletape skudt i gang, da der blev skåret hul i den spunsvæg, der hidtil har adskilt de to byggegruber, og tunnelen kan til foråret blive forbundet med parkeringskælderen.

Fredag 11. december blev sidste del af den knap 10.000 kvadratmeter store bundplade støbt. Det er tre store milepæle i rap inden udgangen af 2020, som i høj grad har stået i parkeringskælderens tegn.

Kronløbsøen - bundpladestøbning

Præcision og teamwork

–Sidste støbning er også den største af de fire bundpladestøbninger, vi har gennemført. Selve pladen er på lige knap 3.400 kvadratmeter, og vi bruger 2.200 kubikmeter beton til opgaven. Bundpladen er 65 centimeter tyk, og man støber uden afbrydelser for at få det bedst mulige resultat. Teamwork og præcision er nøgleord, når man støber stort, som produktionsdirektør Claus Munk fra NCC udtrykker det.

Kronløbsøen - bundpladestøbning

Stor styrke i bundpladen

Han tøver ikke med at kalde den sidste bundpladestøbning for en milepæl, når man betragter det samlede byggeri på Kronløbsøen.

–25 mand har i fire måneder arbejdet på at gøre bundpladen færdig, og du kan sige, at vi nu har basen på plads og kan bygge opad og opad. Forinden har vi bundet en meget stor mængde armeringsstål sammen, så vi opnår stor styrke i den vandtætte plade, som jo også hviler på borede pæle, forklarer han.

Sideløbende med bundpladearbejdet etablerer NCC parkeringskælderens ydervægge og mellemdæk.

–Vi er også i gang med at bygge de interne køreramper, som bilerne skal bruge, når de via tunnelen rammer parkeringskælderen på det næstnederste niveau. Ved hjælp af ramperne fordeler bilerne sig fra tunnelen i Helsinkigade og ud på parkeringskælderens forskellige etager.

–Ligeledes opbygger vi de trappe- og elevatorskakte, der skal forbinde parkeringskælderen med øens overflade, som er bilfri, siger Claus Munk.

Alt støbearbejdet for parkeringskælderen forventes afsluttet i efteråret 2021, herefter følger en periode med indvendig aptering, som indebærer montering af døre, brandskydeporte, malerarbejde, elinstallationer, ventilation og øvrige elementer nødvendige for en parkeringskælder.

Kronløbsøen - mellemdæk og beton

Et lille tilbageblik

Kronløbsøen - ameringsarbejde på bundpladen
Bundpladen består af fire store støbninger og voksede frem fra det vestlige hjørne af en byggegrube, imens pladsen stadig var præget af store sekantboremaskiner. Forud for hver støbning gik et stort arbejde, hvor armeringen blev bredt ud som skelet for bundpladen.
Kronløbsøen - støbning af første del af bundpladen
Første bundpladestøbning fandt sted på en varm septemberdag, hvor små pauser i det intensive støberi var velfortjent. Det er teamwork, der sikrer den gode støbning.
Kronløbsøen - vægge i parkeringskælderen forberedes
Så snart den første del af bundpladen var hærdet, flyttede nye materialer ind, og de ydre kældervægge begyndte straks at rejse sig. I midtersektionen blev der lagt an til de to næste bundpladestøbninger, hvor armeringsarbejdet igen udgjorde optakten.
Kronløbsøen - mellemdæk og vinterbeskyttelse af plader
Kældervæggene er vokset, og mellemdæk er kommet til. Den varme sensommersol er byttet ud med decembers vintervejr. Fremfor at skulle beskyttes mod solens varme, pakkes de støbte plader nu ind i vinterdyner, så de ikke køler for hurtigt ned.
Kronløbsøen - arbejde med bundplade
En bundplade ud over det sædvanlige står nu færdig. Men der går ikke længe, før den sidste synlige del af bundpladen forsvinder under mellemdæk og kældervægge, der hastigt vokser frem.

Tekst: Søren Egert / NXT // Billedtekster: Nikoline Kern og Stine Skøtt Olesen / NXT // Foto: Madeleine Kate McGowan og Stine Skøtt Olesen / NXT