Altanerne fuldender byggeriet

Adem Öksüz, entrepriseleder i NCC, kalder de kommende altaner på Kronløbsøen for prikken over i-et.

–Altanerne fremhæver det enestående ved bygningerne på øen. Designet og hele meningen med byggeriet bliver meget tydeligt, når først altanerne er monteret. Husene ser færdige ud, og arkitekttegningerne er blevet til virkelighed, siger Adem Öksüz og henviser til den arkitektoniske vision for Kronløbsøen.

Ankommer om natten

Hen over sommeren bliver altanerne monteret på Kronløbsøens bygninger, og i runde tal forventer NCC at montere fire eller fem altaner om dagen.

–Altanerne ankommer på lastbiler til byggepladsens port i løbet af natten.

Grundet størrelsen ankommer de på specieltransporter, der kun må køre i tidsrummet 22:00-05:00. Der er givet dispensation fra Københavns Kommune til disse leverancer grundet kategoriseringen som bred last, som er omfattet af den såkaldte spærretid, der skal mindste trafikgener i dagtimerne ved denne type transporter, fortæller Adem Öksüz og fortsætter.

–Fra klokken syv begynder vi at køre altanerne ind på pladsen. En kran løfter så hver enkelt altan ned fra lastbilen, og når alt er parat, bliver altanen løftet i vejret. Hver altan er udstyret med op til otte såkaldte løfteøjer, som kranen kan få fat i, inden løftet går i gang. Løfteøjerne sikrer, at den enkelte altan lander sikkert hver gang, fortæller Adem Öksüz.

Rent praktisk står to mand på jorden og gør altanen klar til at blive løftet op. En mand står parat til at modtage altanen, og kranføreren får det hele til at ske.

Logistikken betyder alt

–Selvfølgelig er det en udfordring, at de ankommende altaner fylder relativt meget på byggepladsen, så logistikken skal hele tiden være på plads, sådan at andre planlagte aktiviteter på pladsen ikke generes unødvendigt, forklarer entrepriselederen.

Altanerne vejer hver især mellem seks og tolv tons. Længde og bredde varierer også. En enkelt del kan måle op til 16 meter, og dér, hvor den samlede altanlængde nærmer sig 25 meter, består altanen af to dele.

Læs også:
Slå en studs og fug ud – murværk på vej til Kronløbsøen
Vand gennemstrømmer den arkitektoniske vision fra VLA og Cobe
Kronløbsøens endelige udseende er nu på plads

Tekst: Søren Egert / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT