Tårnkraner, sekantmaskiner og en asfalteret kørevej kommer til Kronløbsøen – 2020 står i parkeringskælderens tegn!

Når produktionsdirektør Claus Munk Petersen fra NCC fortæller om alt det, der skal foregå på Kronløbsøen i indeværende år, står arbejdet med parkeringskælderen helt centralt.

–Frem til det sene forår graver vi faktisk hele kælderen ud, så vi senere kan gå i gang med at fundere og støbe. Inden vi når dertil, kommer der to såkaldte sekantmaskiner til byggepladsen. De skal bore lodrette huller i undergrunden, så vi kan etablere de nødvendige fundamenter for det videre arbejde med parkeringskælderen, fortæller Claus Munk Petersen og nævner, at de to sekantmaskiner er nogle af de største maskiner, der kommer i 2020 og vejer op mod 115 tons.

Udgravning af byggegrupe på Kronløbsøens byggeplads. Svensning ved anker.

Fire tårnkraner på vej

Et meget synligt tegn på, at byggeriet på Kronløbsøen er i fremdrift, viser sig, når fire høje tårnkraner bliver stillet op først på sommeren.

–Vi skal bruge kranerne til at etablere parkeringskælderen, og bagefter bruger vi dem til det kommende boligbyggeri på øen, forklarer Claus Munk Petersen.

–Arbejdet med parkeringskælderen varer cirka et år, og når kælderen er færdig, bliver vores arbejde mere synligt. Så går vi nemlig i gang med at opføre husene, og ganske hurtigt vil man kunne fornemme konturerne af det kommende etagebyggeri, siger han.

Kranfundamenter og markering af hvor kraner kommer på Kronløbsøens byggeplads.

Asfalteret kørevej

2020 bliver med andre ord et travlt og mandskabstungt år på byggepladsen. Således kommer der hen over sommeren 100 nye jord- og betonarbejdere til, og for at få arbejdet til at forløbe så gnidningsfrit som muligt, bliver der anlagt en decideret kørevej på byggepladsen omkring byggegruben.

–Vi asfalterer kørevejen, så generne fra støv og støj bliver minimeret, og vejene uden for byggepladsen slipper for snavs og møg. Desuden hjælper kørevejen os med at få logistikken på byggepladsen til at hænge godt sammen. Mange lastbiler skal ind og ud hver dag, og god byggepladslogistik er vigtigt for at få transporterne til at forløbe så smertefrit som muligt, siger Claus Munk Petersen og nævner, at arbejdet med at bygge selve tilkørselstunnelen til parkeringskælderen går i gang til februar.

–Ved at gøre det før vi anlægger vejen, får vi en ubrudt kørevej omkring hele byggegruben, og det giver mange fordele – også for naboerne, vurderer Claus Munk Petersen.

Byggearbejde defineret som særligt støjende lægges mellem kl. 08.00 og 17.00 på hverdage i henhold til de vilkår, Københavns Kommune har fastlagt.

Øvrigt arbejde på byggepladsen, der ikke er defineret som særligt støjende arbejde, foregår mandag til fredag fra kl. 7-19 og lørdage fra kl. 8-17.

Der kommer en asfalteret kørevej rundt om byggegrupen på Kronløbsøens byggeplads.

Læs varsling fra 21. januar 2020 – Varsling af byggeaktiviteter for næste etape af byggeriet

Læs om etableringen af kranfundamenter: Etablering af aflæsningspladser og kranfundamenter – det støjer i korte intervaller

Læs mere om udgravningen: Parkeringskælderen er ved at tage form

Tekst: Søren Egert / NXT // Luftfoto: NCC // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT