Parkeringskælder, boliger i vandkanten og to nye pladser – Nordhavns høje ambitionsniveau fortsætter

Den kommende parkeringskælder under Kronløbsøen får plads til 1.100 biler, og for By & Havn, en af de tre partnere bag ø-projektet, spiller selve kælderen en meget central rolle.

–Du kan sige, at parkeringskælderen er vores bud på, hvordan man kan etablere noget nyt og meget nødvendigt på det grønnes præmisser og ikke alene på bilernes, siger Nicolai Irminger Axholm, chef for udlejning og ejendomme i By & Havn.

–Den offentligt tilgængelige parkeringskælder på Kronløbsøen betyder jo, at vi får flyttet 1.100 biler væk fra selve bymiljøet i Nordhavn, og det giver plads til noget andet. Kælderen bliver nemlig den primære parkeringsløsning i området. Den er placeret strategisk, nemlig midt i det hele, hvilket er selve gevinsten, når du etablerer en stor parkeringskælder dér, hvor der i dag er vand, forklarer han.

Nicolai Irminger Axholm, chef for udlejning og ejendomme i By & Havn. Billeder fra udstillingen Himmel og Hav.
Nicolai Irminger Axholm, chef for udlejning og ejendomme i By & Havn

Kano og kajak

By & Havn er optaget af, at Kronløbsøen kommer til at fremstå med en bred vifte af tilbud til både beboerne og besøgende.

–I de såkaldte vandlommerum bliver der plads til forskellige former for vandsport, fx kano og kajak, og øen tilbyder to helt nye mødesteder,

Klinten og Kysten. Begge er offentligt tilgængelige pladser, som er placeret, så brugerne af dem kan kigge ud over vandet, og fra den inderste af pladserne bliver der tilmed let og ubesværet adgang til de aktiviteter, der kommer til at foregå i vandlommerne, siger Nicolai Irminger Axholm.

–Selve det at få ideen til at etablere Kronløbsøen er for mig at se en genistreg, og vi er stolte af at ha´ fundet på det, tilføjer han.

Billeder fra udstillingen Himmel og Hav, der omhandler både Kronløbsbassinet og hele udviklingen i Nordhavn.

Kanaler i området

–Nordhavns helt store kvalitet er jo nærheden til vandet, og derfor har vi valgt at trække vandet så langt ind i området som muligt, først og fremmest ved at grave kanaler. Vi ønsker at gi´ alle beboere i Nordhavn en klar fornemmelse af, at de bor ved vandet. Bydelen er ganske vist præget af, at der bygges tæt i velkendt københavnerskala. Forskellen er blot, at vi her har vandet som nabo med de store muligheder, det giver.

Overordnet set er det By & Havns hensigt at blive ved med at udvikle de aktiviteter, som kan foregå i eller omkring vand, og dét skal ske i et samarbejde mellem beboerne og de lokale idrætsforeninger. ­

–Øen vil binde den indre del af Nordhavn bedre sammen. Du kan sige, at de kommende kanaler i området giver bydelen et unikt særpræg, hvor de mange anvendelsesmuligheder skal gøres synlige, siger Nicolai Irminger Axholm  

Vandkanten

–Noget af det mest spektakulære ved Kronløbsøen er, at boligerne bogstaveligt talt kommer til stå med facaden direkte ned i vandet, og  arkitekturen fra inderst til yderst betyder, at boligerne bliver i en klasse for sig, vurderer han og henviser til, at arkitekterne bag byggeriet på Kronløbsøen har hentet inspiration fra de vandrette aflejringer, som man meget tydeligt ser på Møns Klint. Altaner og andre fremspring på de kommende bygninger refererer nemlig til de horisontale lagdelinger, som man ser bl.a. på Møns Klint. Kronløbsøen får på den måde sit helt eget udtryk  og adskiller sig på den måde i det ydre fra store dele af Århusgadekvarteret.

Oversigtsbillede fra Nordhavn samt stemningsbilleder fra området.

Foto: By & Havn. Udstilling Himmel og Hav: Peter Sørensen / By & Havn. Luft foto: Ole Malling / By & Havn // Tekst: Søren Egert / NXT

Tagget , , , , .