Det store gennembrud – parkeringskælder og tunnel kan snart forbindes

Så er der taget hul på at åbne den 80 meter lange og let skrånende tunnel, der fører fra Helsinkigade til parkeringskælderen på Kronløbsøen.

–For mig minder det lidt om de scener, vi ser, når metrobyggerierne gør fremskridt, og det ene tunnelrør møder det næste. Medierne taler om store gennembrud, og sådan et havde vi faktisk i dag, 7. december 2020, siger Morten Lauritsen, senior projekteringschef i NCC.

Kronløbsøen - der skæres hul i spuns mellem tunnelgrube og byggegrube.

Forskellige tempi

NCC har netop markeret overgangen fra en tunneletape til den næste ved at skære hul i den spunsvæg, der indtil nu har adskilt byggepladsens to gruber: tunnelgruben for tilkørselstunnelen og byggegruben for parkeringskælderen. Inden længe kan tunnelen forbindes til parkeringskælderen på det næstnederste niveau.

–Arbejdet med at forbinde tunnelen til selve kælderen foregår i forskellige tempi. Ud over tunnelen arbejder vi lige nu med at etablere andet og tredje kælderniveau, forklarer Morten Lauritsen og nævner, at man som bilist på vej til at parkere i kælderen lander på tredje niveau.

–Du kører ind gennem en otte meter bred og knap to en halv meter høj indgang på gadeniveau ved Helsinkigade og lander tre etager nede. Når du har parkeret din bil og kommer op fra kælderen, står du pludseligt på en bilfri ø, tilføjer han.

Kronløbsøen - overblik tunnelgrube og byggegrube

Vandtæt tunnel

Inden det kommer så vidt, skal tunnelen definitivt sluttes til parkeringskælderen, og herefter går NCC i gang med at gøre den sidste del af tunnelen vandtæt på samme måde, som det er foregået med det nu afsluttede mellemled.

–Vi beklæder ydersiden med to typer membraner, en plasticbaseret og en med tagpap, og for at sikre, at der ikke går hul på membranerne, støber vi yderst et ti centimeter tykt lag af beton, så tunnellen kan modstå presset fra vandet i den kanal, der kommer til at omkranse Kronløbsøen, fortæller Morten Lauritsen.

NCC forventer, at primo februar 2021 vil ansatte på byggepladsen kunne gå uhindret fra tunnel og ind i parkeringskælderen.

Kronløbsøen - formborde, arbejde v tunnelgrube, hul til indkørsel tunnel til p-kælder

Akrobatisk skærearbejde

Den næsten ceremonielle udskæring af vinduet, mellem tunnelgruben og den kommende parkeringskælder blev forestået af Nguyen Trung Van. Han er ansat i Hercules Fundering, uddannet svejser ved Lindøværftetog har tidligere arbejdet på byggepladsen som reparatør på de sekantboremaskiner, der blev brugt til at bore huller til bygningsfundamentet.

Udskæringen foregår med en kraftig skærebrænder, der også har det velbeskrevne kaldenavn ’ildøkse’. Den bruger en blanding af gas og ilt til at nå temperaturer omkring 3.500 grader for at skære igennem den 20 mm tykke stålspuns. Mens han skærer, reagerer svejsemasken på det skarpe lys ved at formørke sig

 –Den er lavet af speedglas, det vil sige, at når jeg tænder for svejseren, så reagerer glasset på lyset og bliver mørkt, og så kan jeg bedre se, hvad jeg laver, fortæller han.

Det omfattende skærearbejde slutter med, at Nguyen Trung Van giver spunsen et par slag med en mukkert, og det udskårne stykke falder til jorden. Næsten. For takket være en fastgjort kæde, falder spunsstykket ikke helt ned på bunden af byggegruben.

Men nu er der lys i tunnelen, som hidtil kun har været oplyst af spinkle lyskæder og skærebrænderens skarpe lys, og senere fortsætter arbejdet med at skære den store indgang mellem de to byggegruber.

Kronløbsøen - skærearbejde v åbning af spuns mellem tunnelgrube og byggegrube

Tekst: Søren Egert og Christian Snæland / NXT // Luftfoto: Dragør Luftfoto / NCC // Video: Madeleine Kate McGowan / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT