Teamwork sikrer den gode støbning

Så blev den støbt, den første ud af de fire støbninger, der skal til, før den store bundplade på 10.000 kvadratmeter står færdig. Bundpladen er den første synlige konstruktion for Kronløbsøen og udgør gulvet på nederste etage, hvorfra de fire etager til parkering vil rejse sig.

Og kompleksiteten ved en stor sammenhængende støbning er ikke til at tage fejl af. Selve støbeprocessen kræver nemlig, at støbearbejdet bliver udført i ét hug uden pauser over en enkelt arbejdsdag – og det skal gentages tre gange mere hen over efteråret.

Kronløbsøen - støbning af første del af bundpladen i Kronløbsbassinet. Beton arbejdere fordeler beton ud over armering.

En milepæl for projektet

Fredag 18. september blev hele 1.700 kubikmeter beton spredt ud over en fjerdedel af kælderens bund. Betonbilerne kørte i pendulfart, og 30 mand arbejdede fra tidlig morgen til sen aften for at løse opgaven med at støbe første del af bundpladen.

–Vi taler om teamwork og præcision, siger Kasper Colmorn, produktionsleder i NCC.

–Når betonbilen ankommer, står en mand klar ved pumpeslangen og sørger for, at betonen bliver rigtigt placeret. En anden vibrerer betonen, så den hænger godt sammen, og bagved ham står en mand med laserudstyr. Han sikrer, at betonen lægges ud i de dimensioner, vi skal bruge. Undervejs er der folk, som jævner betonen ud, så overfladen ser ordentlig ud. Til sidst sprøjter vi en særlig væske på. Den sikrer, at fugten i betonen ikke fordamper for hurtigt, siger Kasper Colmorn, mens han med kendermine ser ud over den p.t. største bundplade i Nordhavn.

Kronløbsøen - støbning af første del af bundpladen i Kronløbsbassinet. Beton arbejdere fordeler beton ud over armering.

Ti betonbiler i timen

Arbejdet gik helt præcist i gang klokken 05.30, naboerne var varslet – også om, at arbejdet kunne foregå til ud på aftenen, og klokken 21.30 tømte den sidste betonbil sin ladning, og arbejdet med at rydde op efter dagens dont gik i gang.

–I tørre tal taler vi om, at ti-tolv betonbiler hver time dagen igennem ankom til Kronløbsøen. Hver bil kan rumme ti kubikmeter beton. Støbearbejde i de dimensioner, vi her taler om, er en proces. Fx kan man ude ved bundpladens kant se, at vi har sprøjtet en rød væske på, en såkaldt retarder, som er en særlig blanding, der stopper hærdeprocessen lokalt. Dagen derpå kan vi så højtryksspule og fjerne betonslammet, så stenene i selve betonen træder tydeligere frem. På den måde får vi ensartede støbeskel, og bunden bliver vandtæt, fordi næste støbning hæfter bedre på en overflade præget af sten, forklarer Kasper Colmorn.

Kronløbsøen - støbning af første del af bundpladen i Kronløbsbassinet. Beton arbejdere fordeler beton ud over armering og sprøjter.
Kronløbsøen - støbning af første del af bundpladen i Kronløbsbassinet. Beton arbejdere fordeler beton ud over armering.

Vægge på vej

Næste fase i arbejdet med parkeringskælderen består i at etablere ydervæggene.

–De steder, hvor der stikker jern op fra bundpladen, placerer vi bærende søjler, og parkeringskælderen vil så småt begynde at rejse sig fra bunden af byggegruben, siger Kasper Colmorn.

Resten af kælderens bundplade bliver støbt i løbet af efteråret, hvor støbeprocessen vil gentage sig tre gange mere, til bundpladen står færdig forventeligt december.

Kronløbsøen - beton biler og -pumpe.

Tekst: Søren Egert / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT